
OBS!
Vi vill betona det viktiga i att bara kunna aktivera helt nedlagda historiska objekt i WWBOTA/SMBOTA. Det är absolut förbjudet att röja en aktiv militäranläggning! WWBOTA registrerar inte aktiva försvarsobjekt därför kan inte sådana aktiveras under WWBOTA/SMBOTA
OBS!
Det finns flera viktiga regler och hänsyn att ta:
- Endast historiska och nedlagda anläggningar får användas. Aktiva militära objekt eller skyddsområden är strikt förbjudna.
- Alla lokala lagar och restriktioner måste följas. Många anläggningar ligger på privat mark eller inom skyddade kulturmiljöer där tillstånd kan krävas.
- Inga skador får orsakas på byggnader eller historiska lämningar. Antenner och utrustning ska monteras varsamt och utan åverkan.
- Säkerheten är mycket viktig. Gamla bunkrar kan innehålla rasrisker, vattenfyllda utrymmen, rostiga konstruktioner eller dålig ventilation. Man bör aldrig gå in i osäkra anläggningar ensam. Det går alldeles utmärkt att aktivera utanför anläggningen. (inom 1 km radie)
- Natur och omgivning ska respekteras. All utrustning och allt avfall ska tas med hem efter avslutad aktivering.
- Operatören måste följa sitt lands amatörradioregler och använda giltig licens och korrekt anropssignal.
En lyckad WWBOTA-aktivering handlar därför om långt mer än att bara sätta upp en radio. Det kräver planering, historisk förståelse, respekt för kulturarvet och god operativ disciplin – samtidigt som det ger möjligheten att kombinera amatörradio med upptäckten av historiska försvarsanläggningar och deras berättelser.
Med anledning av den tidigare artikeln ”Bunkers on the Air” vill SSA mana till viss försiktighet. Att gå ut i terrängen och leta upp ”gamla” försvarsanläggningar och publicera deras koordinater kan medföra risker. Tydligt uppmärkta och skyltade, museala, anläggningar är givetvis inget problem. Försvarsanläggningar som är i bruk är vanligen skyddsobjekt som det är förbjudet att publicera eller dokumentera. Att röja en sådan anläggning eller andra skyddsobjekt kan medföra straffansvar, i värsta fall fängelse. Vi har noterat att i rådande omvärldsläge har myndigheter och allmänhet blivit allt mer vaksamma. Vi har redan haft medlemmar som råkat ut för myndighetsingripande, bara för att de kört radio i närheten av skyddsobjekt de inte ens visste om fanns. Speciellt knepiga är ”halv-gamla” anläggningar från kalla kriget. Försvarsmakten har på många platser börjat att åter ta äldre anläggningar i bruk vilket man inte alltid kan se på anläggningen. I tveksamma fall bör man kontakta försvarsmakten innan publicering (08-788 7500 eller exp-hkv@mil.se) eller helst helt avstå.