Logotyper

OBS! sidan är INTE klar men jag jobbar på det.

73 SM3EFS

Här är ett litet bibliotek med klubbens logotyp i olika versioner, sorterade efter användningsområde. Logotyperna är ordnade så att det är lätt att ladda hem en logga för varje behov. Storleken i kilobyte är angiven för varje logotyp. Men först några ord om bildformat så du väljer den logotyp som är lämpligast.

Lågupplösta logotyper

Tänker du använda logotypen till datorn, välj då menyn lågupplösta logotyper. Här finns loggor i filformaten GIF och JPG. Formaten fungerar båda för bildskärm men har lite olika egenskaper. Klubbens logotyp som är grafiskt enkel med bara två färger och skarpa kontraster gör att det inte märks så stora skillnader vid publicering på en bildskärm.

GIF-formatet är enklare till sin uppbyggnad och har dålig förmåga till mjuka övergångar mellan färger. Ger dock mindre filer vilket kan vara en fördel. Två varianter finns, normal och interlaced. Den senare kan ge snabbare uppladdning på en hemsida.

JPG-formatet har bättre förmåga att återge övergångar mellan färger och kontraster och är således mer komplext och genererar större filer. Ger dock bättre bilder än GIF. Två varianter finns att ladda hem, en okomprimerad och en komprimerad. Den senare ger mindre filstorlek men är i gengäld försämrad i kvalitet.

Bedöm själv kvalitet för formaten/filstorlekarna på din egen bildskärm genom att jämföra logotyperna du ser. Detta är dock endast möjligt för de lågupplösta logotyperna som ju har samma pixeltäthet som datorns bildskärm, 72 punkter per tum (dpi).

Högupplösta logotyper

Här finns JPG-filer som är lämpliga att använda för din skrivare. Bildupplösningen 300 dpi ger bra utskrifter på en bläckstråle- eller en laserskrivare. Samma resonenmang gäller här beträffande de komprimerade filerna. Snabbare att ladda hem men ger sämre bilder. Notera att du kan inte bedöma bildkvaliteten på dessa logotyper utifrån vad du ser på skärmen, du måste köra dem ett varv genom skrivaren för att se resultatet.

Proffstryck logotyper

Formatet här är TIF, upplösningen 300 dpi, och färgseparationen är CMYK som passar bättre för en offsetpress än RGB som datorer och skrivare jobbar med. Större format, och högre bildupplösning finns att få vid behov men filerna blir för stora för publicering på en hemsida.

73 de SM3ZBB

1945 – 2024, 79 år